nieuws

Vertrouwenslijn op laag pitje

Horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zet de vertrouwenslijn die op 1 januari 1995 startte, per 1 januari 1997 op een laag pitje voort. Het landelijk bestuur van KHN heeft dit besloten, omdat tot nu toe slechts 15 KHN-leden een beroep deden op de vertrouwenslijn.

Dat berichtte Snackkoerier op 5 juli 1996.
Volgens een stafmedewerker van KHN destijds is de doelgroep voor de vertrouwenslijn te klein gebleken. Alleen KHN-leden die het slachtoffer zijn van een overval of afpersing konden de lijn bellen. De stafmedewerker wilde bij de KHN-leden onderzoeken in welke mate er behoefte bestond voor telefonische bijstand. Het bestuur besloot om de lijn in afgeslankte vorm voort te zetten. Zo was per 1 januari 1997 de lijn alleen nog beschikbaar tijdens kantooruren. Ook zegde het bestuur de samenwerking met de Nederlandse Veiligheidsdienst op, die de telefoon bemande. Het werk werd door een eigen medewerker overgenomen. Wel werd de doelgroep van de lijn verbreed. Ook slachtoffers van geweld konden gebruik van de lijn gaan maken.

Anno 2001 is de lijn al meer dan twee jaar afgeschaft, meldt een medewerker van KHN. De rol van de vertrouwenslijn is in feite overgenomen door de 27 consulenten die in het land actief zijn. KHN constateert dat het persoonlijk contact tussen de consulent en de leden over bijvoorbeeld overvallen beter verloopt dan de vertrouwenslijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels