nieuws

Catering laat kansen lopen

Horeca

Facilitaire horeca groeit sneller dan ooit’, zegt directeur Donald Tegelaar van Albron Foodservice in De Meern. ‘Bij meubelboulevards, tuincentra en benzinestations kan het publiek tegenwoordig gebruikmaken van horecafaciliteiten. Slechts een klein gedeelte wordt uitgebaat door ondernemers met een horeca-achtergrond. De branchevervaging heeft toegeslagen. Meer dan 90 procent exploiteert de horecafaciliteiten zelf. Niet meer dan zeven procent heeft de horeca uitbesteed. En dus hebben de horeca en de catering kansen laten lopen.’¤

In het retailblad Shops liet Donald Tegelaar recentelijk weten dat de facilitaire horeca al een omzet genereert van zo’n vier miljard gulden. ‘Winkelondersteunende horeca en tankstations noteren de beste cijfers. Twee op de drie klanten stoppen niet meer alleen om te tanken’, aldus Tegelaar, die namens Albron zelf actief is in de facilitaire catering en dan met name met de ziekenhuisrestaurants van Antoine Petit.

Eenvoudige hap
Het winkelen en reizen is volgens Tegelaar aan sterke veranderingen onderhevig. ‘Mensen willen overal kunnen eten. Langs de weg, in het tuincentrum, in het warenhuis, in het pretpark. De ene keer kiezen ze voor een snelle eenvoudige hap, de andere keer moet het uitgebreid en van hoog niveau zijn. We gaan onderscheid maken in fast convenience en quality convenience. Het eerste gaat bijvoorbeeld over belegde broodjes, het tweede over koelverse maaltijden bij Albert Heijn. De ultieme convenience store is een winkel die de gehele dag geopend is, een breed aanbod heeft, met een prijsniveau dat iets boven dat van de supermarkt ligt en waar zowel kan worden afgehaald als ter plekke genuttigd.’

Volop kansen
Volgens de Albron-directeur hebben zowel de horeca als de catering nog volop kansen om op deze ontwikkelingen in te spelen. ‘Maar ze moeten er niet te lang meer mee wachten want dan springen anderen in het gat.’
De Nederlander besteedt nu 23 procent van het totale budget voor eten en drinken buitenshuis. Amerikanen spenderen hieraan maar liefst vijftig procent. Donald Tegelaar ziet dit als een voorteken. ‘Alles wijst op een revolutie in het bestedingspatroon. Overigens blijft het wel oppassen geblazen. Slechts een paar procent van alle kansen in de facilitaire horeca biedt uitzicht op een rendabele exploitatie. Op veel plaatsen blijft subsidiëring nodig.’‘
De consument weet wat ie wil, hou daar rekening mee’, waarschuwt Tegelaar. Wellicht hadden horeca en catering dynamischer moeten inspringen op de ontwikkeling op de foodmarkt. ‘De convenience is tegenwoordig erg goed. Het hoeft niet altijd per se luxe te zijn, als het maar afgestemd is op de diverse wensen van de hedendaagse consument.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels