nieuws

Daling verkoop Max Havelaar-producten

Horeca

De Stichting Max Havelaar heeft in het jaar 2000 minder producten verkocht dan in 1999. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag. Volgens de stichting komt dat vooral omdat er afgelopen jaren weinig reclame is gemaakt voor het keurmerk.

Ook het prijsverschil met ‘gewone’ producten speelt een rol in de daling. Door het grote verschil, koopt de consument niet zo snel het duurdere keurmerk. ‘Bij bananen is het prijsverschil met een kam van de supermarkt soms een tot twee gulden’, legt een woordvoerster uit.
Behalve bananen, waar de afzet daalde van 4 miljoen kilo tot 3,6 miljoen, deden ook koffie, thee en honing het minder goed. In de verkoop van cacao (hagelslag en chocoladerepen) zat wel een stijging.

Max Havelaar wil in 2001 wel weer meer reclame voor de producten maken. Het geld daarvoor komt van het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking. ‘We hebben voor drie jaar 6 miljoen gulden gekregen om een groter marktaandeel te verwerven. De eerste tv-spotjes zijn al gemaakt.’
Stichting Max Havelaar is opgericht in 1988 om de arme boeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs te geven voor de koffiebonen. Sinds het eerste pak koffie wordt het aantal producten met het keurmerk elke keer uitgebreid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels