Consument is keurmerkenmoe

De bedrijfstak horeca is niet van plan serieus werk te maken van een keurmerk dat garandeert dat een horecazaak ongediertevrij is.

Afgelopen maandag is tijdens een rondetafelconferentie in Zoetermeer gesuggereerd om tot zo’n keurmerk (ook voor de detailhandel en voedselbereidende industrie) te komen. De bijeenkomst was georganiseerd door de Stichting Kennis- & Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen.
Directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland noemt een dergelijk keurmerk een open deur. ‘Dan kun je ook wel een sticker op de deur plakken: hier zijn de toiletten schoon.’ Claes meent dat de horeca als het om ongediertebestrijding en –preventie gaat voldoende z’n verantwoordelijkheid neemt en dat de controlerende instanties er bovenop zitten. Daar moet niet nog eens een keurmerk voor komen. ‘Bovendien ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Hij is keurmerkenmoe.’
De KHN-directeur vindt het idee ‘te commercieel’ en het jaagt de ondernemer bovendien op extra kosten. ‘En wat heb je aan je keurmerk in geval van een vliegenplaag zoals laatst in De Peel? Die vliegen laten zich echt niet tegenhouden door een bordje op de deur.’