NH Hoteles koopt licentierechten

Het Spaanse hotelbedrijf NH Hoteles, dat vorig jaar Krasnapolsky overnam, heeft nu naast de merknamen ook de licentierechten van Golden Tulip en Tulip Inn in huis. Voor 2,4 miljoen euro (ƒ5,28 miljoen) kan de hotelketen, die via Krasnapolsky de merknamen binnenhaalde, nu de franchisehouders van de Tulip-hotels in hun beleid gaan aansturen. Dit maakte NH Hoteles vrijdag bekend.

De Spaanse hotelketen bezit of beheert momenteel 173 hotels met circa 22.700 kamers in zestien landen in Europa, Zuid-Amerika en Afrika. Golden Tulip Worldwide bestaat wereldwijd uit 337 hotels in vijftig landen. Hiervan zijn 73 hotels in bezit van NH, de rest wordt beheerd door franchisehouders.
Het verkrijgen van de licentierechten, die voorheen bezit waren van het Amerikaanse Pegasus Solutions, is volgens de Spanjaarden van groot strategisch belang. NH wil het Nederlandse merk Golden Tulip optimaal gaan gebruiken. 'En op deze manier kan een consistente lijn in het beheer van deze hotels worden doorgevoerd', aldus directeur T. Bas.

Meer controle
Volgens H.Kennedie, directeur van Golden Tulip Worldwide, betekent de overstap naar NH Hoteles 'een beetje thuiskomen in Nederland'. In 1996 verkocht de toenmalige Nederlandse Krasnapolsky-groep de licentierechten, omdat de keten zich wilde concentreren op het beheren van de eigen hotels. NH Hoteles wil echter weer controle over de franchisehouders met het oog opde notering aan de Amsterdamse beurs.
Sinds 2000 is de hotelketen aan de beurs genoteerd. Volgens president-directeur G. Burgio is het nodig het 'oersterke Hollandse merk' zo veel mogelijk in eigen hand te houden. Vorig jaar steeg het bedrijfsresultaat van de Spaanse hotelketen van 75,5 miljoen euro naar een recordbedrag van 182,5 miljoen euro. De nettowinstging omhoog met veertig procent naar 90,7 miljoen euro.

Dipje
Vrijdag maakte het bedrijf bekend deze resultaten dit jaar te zullen evenaren. 'We moeten er dit jaar wel aan trekken. Vorig jaar hadden we het EK voetbal en een groot aantal congressen nog mee. Dit jaar hebben we al een klein dipje gehad door de mond- en klauwzeer-crisis', waarschuwde directeur Nederland R. de Jager.