'Strengere regels alcoholreclame

De Stichting Alcoholpreventie bindt de strijd aan met trendy alcoholische drankjes, die vooral onder jongeren populair zijn. De producenten doen er alles aan nog meer van hun producten bij minderjarigen aan de man te brengen. Stichting Alcoholpreventie pleit daarom voor strengere wettelijke regels voor reclame voor alcoholische drankjes.

De stichting heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over het nieuwe alcoholhoudende energiedrankje Wave. 'High five, rip it, suck it', is de slogan die jongeren aan het drankje met 10 procent alcohol moeten krijgen. Het spul is verpakt in plastic zakjes met een kangoeroe met bokshandschoenen erop. Volgens de Stichting Alcoholpreventie het zoveelste voorbeeld van alcoholpromotie die zich op minderjarigen richt.

Agressieve promotie
Breezers, shooters, kant en klare mixdrankjes, allemaal in flitsende kleurtjes en trendy flesjes, zijn enorm populair onder jongeren. De stichting meent dat de agressieve promotie van dit soort drankjes uitermate onwenselijk is. Het alcoholgebruik onder jongeren neemt nog altijd toe, aldus de stichting. Daarbij is vooral sprake van het zogenoemde binge-drinken: niet dagelijks drinken, maar incidenteel grote hoeveelheden in één keer.
De Stichting Alcoholpreventie wil de manier van reclame onder de aandacht brengen van de politiek. 'We wachten even af wat de Reclame Code Commissie hiervan vindt. Daarna gaan we naar Den Haag. We hopen overigens op een Europese aanpak, want dit is zeker niet alleen een Nederlands probleem', aldus een woordvoerster van de stichting.