nieuws

Belangstelling voor Zeeland daalt

Horeca

Zeeland is steeds minder populair als vakantiebestemming. Vorig jaar liep het aantal overnachtingen met 10 procent even hard terug als de bestedingen door toeristen. Ook in het begin van het huidige hoogseizoen blijft drukte in Zeeland uit.

Directeur J. de Reus van het Bureau voor Toerisme in Zeeland (BTZ) maakt zich daar zorgen over. Het hoogseizoen is in deze provincie al later op gang gekomen omdat de vakantie in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, een belangrijke doelgroep voor de provincie, drie weken later begint. Ook is de afgelopen twee weken, sinds de eerste vakanties in eigen land begonnen, de belangstelling voor Zeeland niet vergroot. De bezetting is volgens De Reus, zeker in hotels en ‘bed & breakfast’, heel mager. ‘Wanneer de resultaten over dit jaar nog slechter zijn dan vorig jaar, houd ik mijn hart vast.’

Imago opvijzelen
Het Bureau voor Toerisme en Recreatie Nederland heeft niet uit andere kustprovincies vernomen dat ze dit jaar minder toeristen verwachten. ‘Een paar maanden geleden gingen die nog gewoon uit van een omzetstijging van 5 procent’, aldus de woordvoerder.
Ook vorig jaar scoorde Zeeland ten opzichte van de rest van Nederland slecht. Zeeland zakte in aantal overnachtingen van de derde naar de vijfde plaats. Het aandeel van de provincie in de toeristische bestedingen in Nederland daalde sinds vijf jaar weer onder de 10 procent.
De Reus vindt het hoog tijd voor een campagne om het imago van de provincie als vakantiebestemming op te vijzelen. Daarin ligt wat hem betreft de nadruk op het feit dat Zeeland meer is dan zee en strand. ‘Achter de duinen is genoeg te beleven op het gebied van (water)sport, cultuur en natuur’, vindt hij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels