Nederland minder populair bij Duitsers

Duitsers brengen minder vaak een bezoek aan Nederland. Daarnaast lijkt de groei in de gehele binnenlandse toeristische- en recreatiebranche te stagneren. Met name de congresindustrie staat onder druk. Dit maakte Toerisme Recreatie Nederland (TRN) dinsdag bekend.

Volgens de landelijke organisatie voor zakelijk en toeristisch verkeer in Nederland dreigt een negatieve trend nu de groei op de binnenlandse markt stil staat. ‘We zitten nu in een periode dat het vertrouwen in de economie afneemt en dan wordt het eerste bezuinigd op luxezaken als vakanties’, zegt TRN-directeur H. van Driem. Bovendien ondervindt de Nederlandse toerisme- en recreatiebranche veel concurrentie van de steeds goedkopere buitenlandse (zon)bestemmingen.

Volgens Van Driem moet ‘het roer om bij de promotie van ons land’. Het merk 'Holland' moet nodig worden opgepoetst. ’We kampen met een imagoprobleem. Nederland is allang geen klederdracht en klompen meer. De tulp zal wel blijven, maar dan als een levendig fris iets. Het kan ook net zo goed staan voor de veelkleurigheid, ofwel multiculturaliteit, van ons land’, licht hij toe. Vooral de camping- en hotelsector merken de tanende belangstelling.

Vorig jaar is het aantal vakantiegangers in Nederland blijven steken op zestien miljoen. Daarbij is de grote groep Duitsers die traditioneel naar Nederland afreist, geslonken van drie miljoen toeristen in 1999 naar 2,8 miljoen in 2000. Volgens TRN ontdekken de oosterburen sinds de Val van de Muur steeds meer hun eigen land als vakantieland.

De congresindustrie heeft weer te maken met verhevigde concurrentie. Als congresland is Nederland in de afgelopen twee jaar gezakt van een zesde naar een zevende plaats op de wereldranglijst. Bedrijfsleven en overheid gaan samen proberen het tij te keren.

Jaarlijks wordt TRN al ondersteund voor de promotie van Nederland door staatssecretaris Ybema (Economische Zaken) met vijftig miljoen gulden. Nu is afgesproken dat de organisatie de komende vier jaar nog een extra subsidie van 200 miljoen gulden krijgt om Nederland als toeristisch product beter te ontwikkelen.