Congresorganisator haalt uit naar ketens

Hotelketens moeten zich soepeler opstellen bij annuleringen van congressen in tijden van crisis, zoals nu in de nasleep van de aanslagen in Amerika. Die oproep deed managing director Ellen de Ranitz van Congrex Holland dinsdag op de Horecava tijdens het hoteldebat 'Wat brengt 2002?

De Ranitz is managing director van Congrex Holland. Door de gebeurtenissen op 11 september heeft ze een groot congres in Istanbul moeten annuleren. Een van de hotels waaraan ze een half miljoen dollar vooruit had betaald, weigert het bedrag terug te storten. Een ander hotel heeft 60.000 dollar in rekening gebracht aan gemaakte onkosten. Congrex loopt de komende maanden opnieuw miljoenen mis doordat een congres voor 10.000 deelnemers in Bangkok bij gebrek aan belangstelling in het water dreigt te vallen.

Omdat bedrijven zich niet financieel kunnen indekken tegen de gevolgen van terreur, zouden hotels zich in tijdens van crisis best wat soepeler mogen opstellen, vindt De Ranitz. ‘Als ik het afgelopen jaar een ding heb geleerd dan is het dat ik in het vervolg nog kritischer moet kijken naar de zakelijke transacties die wij aangaan met hotels. In tijden van voorspoed zijn ze je grootste vrienden, nu het wat minder gaat geven ze niet thuis. Zo gaan we niet met elkaar om en dat moet anders.’

Hoteliers kijken er iets anders tegenaan, zo bleek uit de reacties in de zaal. Mike Spetter van de Van den Tweel Horeca Groep (onder meer hotel en congrescentrum De Heerlickheijd van Ermelo): ‘Wij maken als hotel kosten en die moeten betaald worden. Uiteraard is het wel zo dat we bij klanten met wie we een hechte relatie hebben in geval van een no show nog wel eens iets door de vingers willen zien.’Luit Ezinga van de sectie hotels van Koninklijk Horeca Nederland pleitte voor een soepel no showbeleid in tijden van internationale crisis. Hij kondigde aan binnen KHN na te denken over richtlijnen bij calamiteiten.

Optimisme
Opvallend was tijdens het hoteldebat het optimisme onder hoteliers over 2002. De groei houdt aan, zij het minder hard dan de afgelopen jaren, en veel bedrijven zien zich gedwongen fors in de kosten te snijden en zich op andere markten te richten. Sheraton Schiphol bijvoorbeeld moet het stellen met 35 procent minder Amerikaanse gasten dan vóór 11 september. ‘We proberen het gat op te vullen met gasten uit West-Europese landen’, aldus directeur Marc Lannoy.Ketens als Bilderberg en ook de hotels aangesloten bij Best Western gaan de komende tijd veel actiever dan voorheen de leisure en binnenlandse markt op. ‘Daar liggen volop kansen’, aldus Henk Smits van Bilderberg.