Sligro richt vizier op horeca België

Groothandel Sligro is na de aankoop van Prisma klaar voor nieuwe overnames. De distributeur van levensmiddelen aan onder meer horeca, kiosken en supermarkten mikt daarbij op de horecasector in België. Dit maakte Sligro donderdag bekend.

Voordat Sligro echter de Belgische markt betreedt, moet daar eerst ‘een grote schoonmaak’ plaatsvinden. Volgens directeur A. Slippens is bij veel Belgische collega's in de horeca tot meer dan vijftig procent van de betalingen aan zowel klanten als personeel zwart. Dat werkt concurrentievervalsend. ‘Wij werken honderd procent wit. Dan zit je bij aanvang al met een achterstand.’

Toch ziet hij mogelijkheden. De belastingontduiking wordt inmiddels aangepakt. Ook wil de Belgische horeca zelf de belastingfraude aanpakken. Op de Belgische markt werken veel kleine grossiers, wat het voor Sligro aantrekkelijker maakt om zich in de markt te kopen.

Slippens maakte zijn Belgisch voornemen donderdag bekend tijdens een toelichting op de cijfers over 2001 in Amsterdam. Het bedrijf heeft een fijn jaar achter de rug. Een mooie zomer, een forse feestdagenomzet, meer vestigingen en meer marktgerichtheid resulteerden in een nettowinst over 2001 van 25,3 miljoen euro. Dat is 36 procent meer dan het voorgaande jaar.

De omzet klom bijna vijftig procent tot 1,17 miljard euro. De autonome omzetgroei, de stijging in omzet die het bedrijf op eigen kracht realiseert, kwam uit op 7,7 procent. De omzetstijging was grotendeels toe te schrijven aan Prisma, dat begin vorig jaar werd overgenomen. Hierdoor kreeg Sligro de formules Golff, MeerMarkt en Attent in handen.

Voor dit jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei van vier tot vijf procent. ‘Dat is wat minder dan vorig jaar, maar wij zijn zeker niet pessimistisch.’ De winst per aandeel zal volgens Sligro een ‘aantrekkelijke’ groei laten zien.