Heineken boekt 15 procent meer winst

Heineken heeft over 2001 een nettowinst van 715 miljoen euro exclusief buitengewone posten gerealiseerd. Dit is vijftien procent meer dan in 2000. Aan de verkoop van zijn belang in de hotelketen NH Hoteles en door een uitgekeerd dividend hield de bierbrouwerij nog eens 52 miljoen euro over, zo is woensdag 27 februari bekendgemaakt.

De brouwerij zag zijn omzet met dertien procent stijgen naar 9,2 miljard euro. Van deze stijging kan het bedrijf vijf procent op eigen conto schrijven. Door de aankopen van Nigerian Breweries en een aantal drankengroothandels ging de omzet nog eens met zes procent omhoog en bijna twee procent is te danken aan de koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro.

In landen waar Heineken verkeert in het hoogste segment van de markt, steeg de afzet met zeven procent. Vooral in de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Italië, Thailand en Canada werd meer bier van de Nederlandse brouwer gedronken. De wereldwijde afzet van het Heineken-bier steeg met vier procent tot 22,4 miljoen hectoliter. De verkoop van Amstelbier bleef stabiel op 10,8 miljoen hectoliter.

De brouwer verwacht voor het jaar 2002 opnieuw een verdere toename van de nettowinst. 'Ondanks de moeilijk voorspelbare factoren als wisselkoersen, overheidmaatregelen, de economische ontwikkeling en weersgesteldheid', aldus Heineken. Ook over de winstverwachting op lagere termijn is het bedrijf optimistisch.