'Ontruimingsoefening gastonvriendelijk

De meeste hotels beschikken over een ontruimingsplan, maar halen het alleen uit de kast als het écht nodig is.

De ontruiming wordt in de praktijk zelden of nooit geoefend. Dit blijkt uit een telefonische enquête die derdejaars studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht hielden onder ruim vijftig hotels in de drie-, vier- en vijfsterrencategorie (100 hotels werden benaderd, slechts de helft reageerde). Bijna alle hotels (94 procent) hebben een calamiteitenplan en in de meeste gevallen betreft het procedures om het hotel te ontruimen.Ruim de helft van de ondervraagden geeft echter toe die ontruimingsprocedure zelden of nooit te oefenen. Probleem is dat een ontruimingsprocedure moeilijk te verkopen is aan de gasten. Iedereen uit bed trommelen in het holst van de nacht terwijl er niets aan de hand is, lijkt de hotels bepaald geen gastvriendelijke benadering. Bovendien is er geen garantie dat tijdens een ontruimingsoefening niemand iets overkomt. Gasten zouden in paniek kunnen geraken, met alle gevolgen van dien.