Albert Heijn maakt fout met breezers in folder

Albert Heijn heeft zich de woede op de hals gehaald van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Volgens de organisatie prijst de supermarktketen in een brochure alcoholhoudende drankjes aan voor jongeren. Albert Heijn geeft toe dat er een fout is gemaakt in de folder.

STAP beschuldigt Albert Heijn van onverantwoord gedrag door in de folder een verband te leggen tussen de alcoholhoudende mixdrankjes 'Breezers' en jongeren. Het gaat om de in de folder afgedrukte omschrijving ‘Breezers zijn razend populair geworden. Vooral bij jongeren die hun Breezers het liefste zó uit het flesje drinken’.

Volgens STAP moedigt Albert Heijn jongeren en hun ouders daarmee impliciet aan om deze drankjes te kopen. De stichting stelt in een brief dat het bedrijf onmiddellijk moet stoppen met deze vorm van reclame omdat het overmatig alcoholgebruik onder jongeren in de hand werkt.

STAP noemt de reclame-uiting van Albert Heijn vooral pijnlijk omdat de levensmiddelenbranche eind april start met de campagne 'Soms moet je nee verkopen'. Die actie heeft tot doel om de verkoop van alcohol aan jongeren onder de zestien jaar terug te dringen.

Albert Heijn geeft toe dat er een fout in de brochure is gemaakt. ‘Deze reclame is bijzonder onzorgvuldig van onze zijde’, aldus een woordvoerster. ‘We onderschrijven de doelstelling om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen namelijk volledig. We zullen dan ook extra ons best doen om dergelijke misverstanden in de toekomst te voorkomen.’