Het succes van Zinniz moet nog blijken

Het moet een doorslaand succes worden: Zinniz, het nieuwe bier van Grolsch. Hoe dat straks echter valt te meten, bleef maandag 15 april bij de presentatie van het zogenaamde freshbeer (frisbier) in de kleuren oranje, rood en felgeel volstrekt onduidelijk.

De Grolsch-directie weigerde meermalen om concrete verwachtingen over Zinniz uit te spreken. Zelfs een opmerking dat het nieuwe merk ‘enkele procenten’ van de biermarkt moet veroveren, stelde ze even later weer bij.

De muziek knalde uit de luidsprekerboxen, hallucinerende kleuren sprongen van het beeldscherm en woorden als fun, dorstlessend en succesvol vlogen door de in Amsterdam door de zaal. Duidelijk werd al snel dat Grolsch de reclameslogan 'vakmanschap is meesterschap' niet echt van toepassing vond op Zinniz. Het moet sneller, frisser en ‘aspiratief’.

De reden voor Grolsch om in mei met een nieuw bier te komen, is helder. ‘De Nederlandse biermarkt als geheel staat onder druk, daalt zelfs iets’, aldus Grolsch-baas J. Troch. Daar kunnen recente introducties als Grapefruit-bier weinig aan afdoen. Dus moest er nodig iets gebeuren.

Grolsch heeft naar eigen zeggen grootschalig en langdurig onderzoek verricht naar de (bier)voorkeur van consumenten van 18 tot 35 jaar. Daaruit kwam naar voren dat het nieuwe bier onder andere fris, zoet(er) en baanbrekend moest zijn. Dus komen er vanaf half mei drie varianten Zinniz (met vijf procent alcohol) op de markt, verkrijgbaar in longneck (de glazen fles zonder statiegeld) en blikje.

De Grolsch-top moest toegeven dat de uiterlijke overeenkomsten met de zeer succesvolle Breezers opmerkelijk is. ‘Maar de smaak is anders.’ Een grootscheepse reclamecampagne moet het freshbeer ondersteunen. Ook hiervan hield de directie de kosten stil.