NH Hotels wil meer bekendheid in Nederland

Een keuzemenu voor hoofdkussens, speciale hotelkamers voor vrouwen met speciale, extra krachtige föhns en make-upspulletjes. Het Spaanse hotelbedrijf NH Hoteles is maandag 22 april een groot offensief begonnen voor meer bekendheid in Nederland.

NH Hoteles is met 29 hotels volgens eigen zeggen de grootste keten in Nederland. Het bedrijf heeft grote namen als het Amsterdamse Krasnapolsky en het Rotterdamse Atlanta in huis. ‘Maar ons merk is hier, in tegenstelling tot in Spanje, nog niet of nauwelijks bekend’, verklaarde directeur M. Levie van NH Hoteles in Nederland.

Het bedrijf spendeert daarom vijf miljoen euro aan het 'herstijlen' en 'in de markt zetten' van de merknaam. Daarmee neemt het bedrijf ook elf hotels in België mee. Gemiddeld zestig procent van de gasten van de NH-hotels zijn zakenlui. Vanaf maandag probeert Hoteles via televisiespotjes ook een wat breder publiek aan te trekken voor de weekeinden en vakantiedagen.

Maandag is het eerste hotel in een licht aangepaste huisstijl geopend. ‘Daarvoor hebben we ons vlaggenschip Krasnapolsky gekozen’, aldus Levie. Bovenop het Amsterdamse hotel prijken vanaf nu de letters NH, waar eind vorig jaar nog de naam Golden Tulip te lezen was.

Bijna twee jaar geleden wist het Spaanse hotelbedrijf een plek op de Nederlandse markt te veroveren door de Golden Tulip-groep over te nemen. Eind vorig jaar lieten de Spanjaarden echter deze merknaam vallen ten gunste van NH.

In alle achttien landen dat NH Hoteles actief is wil het bedrijf een standaardkwaliteit doorvoeren. ‘Wel proberen we de uitstraling van het oorspronkelijke hotel zoveel mogelijk in stand te houden. Krasnapolsky blijft de Grande Dame die ze altijd is geweest’, licht Levie toe. Het nieuwe zit hem vooral in extra service, zoals keuze uit harde, stevige of zachte kussens.

Of de onlangs ingelijfde Duitse hotelketen Astron ook de naam NH Hoteles gaat dragen is volgens de Nederlandse directeur nog onduidelijk. ‘Astron is een sterk merk. We onderzoeken momenteel of we dat wel weg moeten doen.’

NH Hotels bezit wereldwijd 237 hotels met 34.179 kamers en 10.637 werknemers met 77 nationaliteiten in achttien landen. De Spanjaarden zijn sterk gericht op expansie. Zo wil het bedrijf binnen Europa nog uitbreiden naar de Britse, Ierse, Franse en Italiaanse markt.

De Leeuwenhorst in Noordwijkerhout krijgt over circa twee maanden, op 27 juni, als laatste van de 29 Nederlandse hotels in Spaanse handen een bordje met NH op de gevel geschroefd.