nieuws

Yorin’s The Bar begint vandaag

Horeca

De commerciële zender Yorin begint aanstaande maandag 15 april de serie The Bar. In een Rotterdams etablissement (voorheen: de kleine Baja) heeft de zender twee kroegen ingericht waarin in totaal twaalf barkeepers het publiek moeten zien te vermaken. Onder toeziend oog van camera’s natuurlijk.

Twee groepen van zes barkeepers krijgen elk een kroeg toegewezen. Per week wordt bekeken welke bar het populairst is onder het publiek. De verliezende kroeg moet vervolgens twee barkeepers ontslaan. De uitbaters werken niet alleen samen, ze wonen ook bij elkaar. Hun privé-leven wordt ook met de camera gevolgd.

Publiek kan de kroeg elke dag bezoeken (tussen 16.00 en 1.00 uur) en zo op tv komen. The Bar is achter het Rotterdamse stadhuis. Met de politie zijn afspraken gemaakt, mocht de toeloop naar het café te groot worden.

The Bar is een Zweeds concept. Volgens Yorin-directeur K. Gerritsen is het programma in dat land nog steeds populair. Argentinië, Noorwegen, Portugal, Hongarije en Denemarken kennen er inmiddels ook een versie van. Gerritsen heeft na de tanende belangstelling voor Big Brother en het debacle met Star Academy, dat voortijdig van het scherm werd gehaald, nog steeds vertrouwen in de reallife-formule. ‘Als een comedyserie mislukt ga je toch ook niet twijfelen dat hele genre.’

De baas van Yorin wil niet zeggen hoeveel kijkers The Bar moet trekken, wil het een geslaagde show zijn. ‘Maar het programma moet wel scoren. Dat blijkt alleen al uit het feit dat we het zes dagen per week, met uitzondering van woensdagen, op prime time (21.00 uur) uitzenden.’

Fons van Westerloo, directeur van de SBS-zenders (SBS6/Net5/V8) verklaarde onlangs dat het reallife-genre op z’n retour is. Gerritsen heeft er nog wel vertrouwen in. ‘We zitten ook te denken aan een vierde editie van Big Brother (BB). Daar hebben we een heel leuk idee voor. Ik denk dat de kans groot is dat per september weer een BB-reeks gaat lopen op onze zender.’

Gerritsen geeft toe dat zijn zender de laatste tijd last heeft van extra concurrentie. ‘Er zijn meer zenders gekomen die zich op ‘onze’ doelgroep (20- tot 34-jarigen) richten, zoals V8 en straks weer Veronica. We zijn daarom met een brainstormgroepje begonnen, met als doel onze positie te versterken. De eerste resultaten zijn al te zien: we hebben het nieuws afgeschaft, programmeren elke avond rond 22.00 uur een film en gaan in de toekomst nog meer horizontaal programmeren.’Maar vooralsnog richt hij zijn pijlen op The Bar.

Reageer op dit artikel