South African Breweries drukt Heineken van podiumplaats

Heineken behoort niet langer tot de mondiale top-drie van grootste bierbrouwers. Het Zuid-Afrikaanse South African Breweries (SAB) is donderdag 30 mei met de overname van de Amerikaanse branchegenoot Miller in een keer de Nederlandse brouwer en ook het Belgische Interbrew in volume voorbijgestreefd. Maar bij Heineken liggen ze daar niet wakker van.

Een woordvoerster van Heineken meent dat er voor het Nederlands bierconcern weinig verandert. De onderneming was niet in de race voor Miller, dat in de VS vooral lokale biersoorten heeft. Heineken staat daar juist bekend om zijn exportbier, in jargon een premiummerk. ‘Miller biedt Heineken geen synergievoordelen’, aldus de woordvoerster.

Miller verliest bovendien op zijn Amerikaanse thuismarkt als gevolg van een langdurige prijzenslag jaar op jaar marktaandeel aan het grote Anheuser-Busch (Budweiser). De winst brokkelde daardoor steeds verder af. Op dit moment heeft Miller een marktaandeel van 20 procent. Anheuser-Busch heeft met 48 procent het marktleiderschap.

Het is niet te verwachten dat de Nederlandse brouwer direct zal proberen de positie op het podium te heroveren. De familie Heineken staat bekend om haar lange-termijndenken. Heineken rijgt liever parels aan zijn ketting.

Tot voor kort was Heineken gemeten naar het aantal gebrouwen hectoliters de nummer twee van de wereld. Door het als 'voorzichtig' omschreven overnamebeleid werd de brouwer afgelopen jaar echter ingehaald door het agressieve Interbrew en nu dus door SAB. Waar Anheuser-Busch en Heineken zich richten op een of enkele merken, staat Interbrew bekend om zijn waaier aan biersoorten. De Belgen hebben naast sterke lokale troefkaarten enkele wereldmerken als Stella Artois, Hoegaarden en Leffe.