Alcoholproducenten klagen collega aan

De stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), de club van alcoholproducenten en -importeurs, heeft één van de eigen collega's aangeklaagd bij de Reclame Code Commissie. Zij vinden de reclame van M&L Fundrinks voor 'Spuitje Viagraag' in strijd met de goede smaak en een typisch geval van 'hoe het absoluut niet moet'.

Het drankje van het bedrijf uit Hoevelaken wordt aangeprezen met teksten als ‘Zijn we geil?’ en ‘Wel snel doorslikken anders krijg je een stijve nek’. Topless meiden begeleiden de promoties.

Volgens Stiva-directeur K.L. Phoa vinden de adverteerders verantwoorde reclame belangrijk. Dat is ook de reden dat zij de reclamecode hebben opgesteld. Meestal beperkt de Stiva zich tot interne adviezen en bijsturingen. ‘Maar dit bedrijf wekt de indruk dat de consumptie van het drankje een bijdrage levert aan sociaal of sexueel succes. Dat gaat te ver.’