Detailhandel eist geld terug van Interpay en banken

Het Platform Detailhandel wil namens supermarkten en winkeliers een claim indienen bij Interpay en de banken. Volgens de brancheorganisatie hebben de detaillisten te veel betaald voor het geschikt maken van hun pinapparatuur voor de euro. Dat zou blijken uit een onderzoek dat het bureau M&I heeft uitgevoerd in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

In totaal hebben de zogenoemde toonbankinstellingen 65 miljoen euro betaald voor de ombouw van hun betalingsapparatuur. Uit het onderzoek blijkt dat tijdens de ombouw ook functies op de apparatuur zijn aangebracht die niet nodig zijn. ‘Het komt er ongeveer op neer dat van de twaalf veranderingen, maar twee voor de euro bestemd waren. Om andere aanpassingen hebben wij niet gevraagd en daar willen wij ook niet voor betalen’, aldus een woordvoerder van het Platform.Interpay bevestigt dat er extra veiligheidsstandaarden zijn ingebouwd maar ontkent dat de winkeliers daardoor een hogere prijs hebben betaald. ‘De kosten daarvoor hebben wij voor onze rekening genomen’, aldus een woordvoerder van Interpay.