Heinz en Del Monte vormen nieuwe onderneming

Het Amerikaanse concern Heinz, de grootste producent van ketchup ter wereld, vormt samen met Del Monte, 's werelds grootste verkoper van fruit en groente in blik, een nieuwe onderneming. Heinz liet donderdag weten dat het zijn diervoedsel, tonijnproducten, soepen en babyvoeding in de nieuwe gezamenlijke onderneming onderbrengt.

De aandeelhouders van Heinz krijgen 0,45 aandeel van die nieuwe onderneming voor elk aandeel Heinz dat ze bezitten. Ze worden zo voor ongeveer 75 procent eigenaar van het nieuwe bedrijf, dat de naam Del Monte krijgt. De aandeelhouders van Del Monte krijgen de rest.

De ketchupfabrikant wil zich via de transactie gaan richten op producten die snellere groeimogelijkheden bieden. Ook vermindert Heinz zijn schulden door 1,1 miljard dollar aan verplichtingen over te hevelen naar het nieuwe bedrijf. De omzet van de activiteiten die Heinz overdoet, bedraagt 1,8 miljard dollar. Dat is ongeveer 20 procent van zijn totale jaaromzet. Heinz maakte donderdag ook bekend dat zijn winst het in het laatste kwartaal van het eind april afgesloten boekjaar is gestegen van 170,5 miljoen tot 223,5 miljoen dollar. Per aandeel komt dat neer op 63 dollarcent, iets meer dan waar de analisten van waren uitgegaan.