nieuws

Consument vindt kleur en kwaliteit vlees het belangrijkst

Horeca

Consumenten kijken in eerste instantie naar de kleur en kwaliteit van het vlees. Dat blijkt uit een opinieonderzoek onder vijfhonderd Nederlanders. Opvallend is dat scharrel- of biologisch vlees lager scoort bij de aankoop dan bijvoorbeeld kwaliteit en kleur van het vlees.

De aspecten ‘scharrel en biologisch’ scoren met ruim negentig procent echter zeer hoog als het gaat om de informatie over de herkomst van het vlees. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft een consumentenplatform dat is bedoeld om de consument meer bij het beleid te betrekken. Het ministerie werkt daarvoor met thema’s.

Het eerste thema gaat onder andere over de belangrijkste aspecten waarop consumenten letten bij de aankoop van vlees. Daarnaast komt de traceerbaarheid aan de orde. Het complete onderzoeksverslag is te vinden op www.minlnv.nl/thema/voeding/vlees.

De belangrijkste aspecten bij de aankoop van vlees:
Kleur: 34 %
Kwaliteit: 30 %
Versheid of houdbaarheidsdatum: 24 %
Hoe vet/mager is het vlees: 23%
Smaak: 11 %
Of het biologisch is: 4 %
Of het rood of wit vlees is: 4 %
Of het scharrelvlees is: 3 %

Reageer op dit artikel