Europeaan verandert van eetmoment

De attitude van Europeanen tegenover maaltijden verandert, zo blijkt uit onderzoek van Datamonitor.Mensen zien maaltijden steeds meer als flexibele 'tijdsbesteding'. Steeds minder mensen eten maaltijden thuis of met het gezin: ze eten onderweg of aan hun bureau, lunchen in cafés, dineren in restaurants.

Ontbijten wordt vaak overgeslagen; lunchen doen de meeste Europeanen nog wel, maar het belang van de lunch neemt af. Het diner wordt iets vaker overgeslagen dan de lunch, maar desondanks als belangrijk gezien. De belangrijkste attitudeverandering is dat vaker buitenshuis wordt gedineerd.

Welke trends voorziet Datamonitor zoal, op basis van deze onderzoeksuitkomsten? Maaltijden zullen steeds meer plaatsmaken voor snacken. De waarde van de ontbijtmarkt gaat (ondanks minder ontbijten) stijgen. De snelste groeier, in markt en aandeel, wordt echter het diner: steeds meer Europeanen verschuiven hun hoofdmaaltijd van lunch naar diner, waardoor de totale dineruitgaven stijgen. Ook de ‘uit eten’-trend zet door.

Naarmate lifestyles hectischer worden zal het hoofdmaal steeds meer verschuiven tussen ontbijt, lunch en diner, om in specifieke behoeften per dag te kunnen voorzien. De verandering in maaltijdpatronen gaat geleidelijk en levert kansen en bedreigingen op voor retailers, fabrikanten en horeca. Snacks bijvoorbeeld krijgen een belangrijker aandeel in onze dagelijkse voedselinname. Dat vraagt om functionele, gevarieerde en gezonde snacks.