Kant-en-klaarmenu's van supers hinderen horeca

Snackbars en restaurants hebben in toenemende mate last van de kant-en-klaarmaaltijden die supermarkten aanbieden. De laatste drie jaar is de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden sneller gegroeid dan van de maaltijden in de horeca. Het Bedrijfschap Horeca en Catering stelt dat in het 'Kompas voor beleid' dat dinsdag 23 juli is uitgegeven.

‘De detailhandel wordt steeds meer concurrent van de horeca’, merkt de horeca-brancheorganisatie. Vooral in gebieden met veel supermarkten, hebben de eetgelegenheden het zwaar. Behalve de kant-en-klaarmenu's is er ook concurrentie van de 'tussendoortjes' in de pompshops. Nederlanders blijken steeds vaker op willekeurige momenten te eten; de vaste tijdstippen (ontbijt, lunch, avondmaal) vervagen volgens het bedrijfschap.

’Vooralsnog profiteren met name pompshops van het toegenomen aantal consumptiemomenten. Deze nieuwe momenten doen zich namelijk meestal voor als consumenten onderweg zijn en snel bediend willen worden’, aldus het bedrijfschap. De tussendoortjes beperken zich vooral tot overdag. De horeca bemerkt dat de verwachte trend 24-uurseconomie nog niet is doorgebroken. Ook het verwachte 'driedaags weekend' (omdat veel mensen op vrijdag vrij zouden zijn) wordt volgens het bedrijfschap niet door feiten ondersteund.

De horeca merkt wel dat klanten steeds meer willen 'beleven': ze zijn bereid tijd en geld te besteden aan een warm gevoel of een gedenkwaardige gebeurtenis. Tegelijk zijn de klanten trendgevoelig en snel uitgekeken op concepten. De beleidsvisie schetst ook ontwikkelingen achter de schermen van de horeca. Daarbij blijkt dat de bedrijven steeds meer samengaan, ketens vormen en internationaliseren. Het bedrijfschap vindt dat meer samenwerking gewenst is, om meer voordelen te behalen.

Door de neergang van de economie merken veel horecazaken dat hun bank strenger is geworden. ‘Door de toenemende eisen van banken kunnen veel ondernemers niet aan de vereiste zekerheden voldoen’, aldus het bedrijfschap. De riskante plannen zullen steeds meer worden gefinancieerd door anderen, zoals leveranciers en producenten. ‘Deze zijn dikwijls bereid met minder zekerheden genoegen te nemen. Wel krijgen horecaondernemers dan vaak te maken met afnameverplichtingen.’