Horeca geeft prijsverhogingen toe

Bijna de helft van de horecaondernemers geeft toe met de invoering van de euro de prijzen van consumpties te hebben verhoogd. Tien procent van de ondernemers zegt de prijs met een bepaald percentage te hebben verhoogd. De anderen hebben bij het omrekenen naar boven afgerond.

De ondernemers die moedwillig de prijs hebben verhoogd, profiteren flink. Gemiddeld stegen bij deze horecazaken de prijzen met 5,5 procent. Caféhouders legden hier nog wat bovenop. Daar stegen de prijzen met 7,4 procent. Dit betekent dat een pilsje dat vroeger 2,50 gulden kostte, nu 2,68 gulden opbrengt.

Met name gasten van hotels en cafés zijn sinds de invoering van de euro duurder uit. In 52 procent van deze bedrijven zijn de prijzen hoger dan voor 1 januari 2002. 'Slechts' 41 procent van de cafetaria's heeft op die datum de prijzen verhoogd, zo blijkt uit onderzoek van het NIPO.

Opvallend is dat met name de kleinere ondernemingen prijsverhogingen hebben doorgevoerd. Bedrijven met meer dan tien ondernemers hebben in iets meer dan één van de drie gevallen de prijs verhoogd.De horeca-bezoeker is met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag duurder uit. Ook het oosten van het land is duurder geworden.