Nestlé versterkt zich met diepvriessnacks

Nestlé heeft in de Verenigde Staten een miljardenovername gedaan. Voor 2,6 miljard dollar in contanten koopt het Zwitserse levensmiddelenconcern Chef America.

Chef America, een onderneming die is gespecialiseerd in diepvriessnacks, is vooral bekend van Hot Pockets, bevroren sandwiches voor in de magnetron. Verder maakt het ingevroren croissants, pizzasnacks en Belgische wafels. De onderneming, die geen beursnotering heeft, behaalt volgens Nestlé dit jaar een omzet van 720 miljoen dollar, 15 procent meer dan in 2001. Ze is een van de meest winstgevende voedingsbedrijven in de VS, aldus het Zwitserse concern.

Analisten menen dat de Zwitsers ondanks de groeiperspectieven een fors bedrag betalen. Nestlé was echter in de VS nog niet actief met snacks die vlug kunnen worden bereid. Wel heeft het concern met diepvriespizza's en kant-en-klare maaltijden al een sterke positie. Nestlé krijgt bovendien een aanzienlijk deel van de overnameprijs terug via fiscale voordelen. Daardoor zal Chef America circa 2 miljard dollar kosten, zo is de schatting aan Zwitserse zijde.

De overname zal naar verwachting de concurrentiestrijd tussen Nestlé en Unilever verhevigen. Nestlé kocht zich in juni al in bij het ijsmerk Dreyer's, dat op de Amerikaanse markt met Ben & Jerry's van Unilever vecht om de gunst van de consument. Nestlé wil zijn Amerikaanse ijsactiviteiten bundelen met die van Dreyer's.

In deze gezamenlijke onderneming krijgt Nestlé, dat onder meer Häagen-Dazs inbrengt, allereerst 67 procent van de aandelen. De Amerikaanse mededingingsautoriteiten moeten nog met de oprichting van deze nieuwe onderneming instemmen. Hetzelfde geldt voor de overname van Chef America.