Omzet horeca loopt terug ondanks prijsstijgingen

De horeca ziet de klandizie steeds verder achteruitgaan. Consumenten hebben in het tweede kwartaal minder vaak buiten de deur gegeten of gedronken. Vooral caféhouders hebben minder klanten aan de bar gezien. In de cafébranche zijn de omzetten, gecorrigeerd voor de prijsstijgingen, gemiddeld met 7,7 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag 22 augustus heeft bekendgemaakt. In de horeca is al sinds begin 2001 sprake van oplopende prijzen. Tegelijk constateert het CBS echter ook dat de ondernemers minder verkopen, waardoor per saldo de omzetgroei in de sector terugloopt. De caféhouders hebben de totale omzet zien stagneren. In het tweede kwartaal werd 0,1 procent minder geld uitgegeven aan drankjes en versnaperingen. De stagnerende omzet ging samen met een prijsstijging van ruim acht procent.

Ook cafetaria's, restaurants en snackbars hebben minder eters mogen verwelkomen. In het tweede kwartaal zagen de eethuizen weliswaar 4,6 procent meer geld in de kassa's vloeien. Echter, in deze branches overtreft de prijsstijging eveneens de groei van de omzet. Hierdoor zagen de cafetaria's, restaurants en snackbars de verkopen gemiddeld met 1,2 procent dalen. Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering zijn consumenten ‘zuiniger geworden en meer prijsbewust’. Het bedrijfsschap wijt dit aan het uitblijven van economisch herstel en dalende beurskoersen. ‘Over de hele linie is alles sinds de invoering van de euro duurder geworden, waardoor consumenten met hetzelfde budget nu nog maar vier in plaats van vijf biertjes kunnen kopen’, aldus een woordvoerder.

Hotels hebben nog wel een groei laten zien. Volgens CBS-cijfers komt de totale omzetstijging uit op 5,9 procent. ‘In deze branche is, gecorrigeerd voor prijsstijgingen, 1 procent meer uitgegeven. Hotels hebben met kortingsacties het aantal klanten op peil weten te houden’, stelt de zegsman van het bedrijfschap. Volgens hem reageert de hotelsector vertraagd op economische omstandigheden. Hotels, pensions en conferentieoorden tellen relatief veel zakelijke klanten, die lang van te voren boeken. ‘Het is niet ongewoon dat een jaar van te voren wordt gereserveerd. We weten nu al bijvoorbeeld dat de aanvragen voor over een halfjaar minder zijn.’