'Reclame eetcafé Javaanse Jongens in strijd met Tabakswet

De Groningse tabaksfabrikant Theodorus Niemeyer, producent van onder meer de shagmerken Samson en Javaanse Jongens, mag vanaf 7 november geen reclame meer maken voor eetcafé de Javaanse Jongens. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is dat in strijd met de nieuwe Tabakswet. Maar het bedrijf zelf ziet vooralsnog geen problemen.

De nieuwe wet verbiedt het maken van reclame voor tabak. Maar ook reclames die te herleiden zijn tot tabak of sigaretten zijn in strijd met de wet, zei een woordvoerder van VWS dinsdag. Hij wijst erop dat in het geval van Javaanse Jongens niet alleen de naam, maar ook het logo en de kleurstelling duidelijke overeenkomsten vertonen.

Omdat de wet nu nog niet van kracht is, is het nog niet mogelijk boetes of andere sancties uit te delen. De woordvoerder wil niet zeggen welke maatregelen worden genomen. ‘Dat merken ze wel. Ik wil nu niet vooruitlopen op de wet maar dat er maatregelen volgen, is zeker.’

Niemeijer is zich van geen kwaad bewust. ‘De reclames voor de eetcafé's hebben niks met tabak te maken’, zegt een woordvoerder van Niemeyer. ‘Bovendien zijn de styling en de productnaam compleet anders. Wij maken ons daarom geen zorgen.’ De tabaksfabrikant gaat dan ook gewoon door met de activiteiten. Binnen anderhalf jaar wil Niemeyer het aantal Javaanse Jongens eetcafé's uitbreiden van tien naar dertig.

Omdat sponsoring ook onder reclame valt, zou het verbod een grote strop kunnen betekenen voor de grote festivals in Nederland. Niemeyer heeft sponsorcontracten met Lowlands, de Parade en North Sea Jazz. De Parade en North Sea Jazz worden nu financieel ondersteund door Javaanse Jongens eetcafé. Volgens VWS is deze sponsoring volgens de nieuwe Tabakswet ook verboden.