Reclamebestedingen in ijs flink gestegen

Er gaat behoorlijk wat reclamegeld om in de ijsbranche, over de laatste drie jaar gemiddeld 11,5 miljoen euro, zo meldt mediabureau Carat in haar laatste nieuwsbrief Focus on Kids.

Het ziet er bovendien naar uit dat de groei aanhoudt, gezien de 37 procent stijging die er tot 14 juli 2002 in vergelijking met vorig jaar is gerealiseerd. Adverteerder Iglo Mora blijft met de Ola impulsijsjes en Hertog schepijs in dit segment veruit de grootste adverteerder met volgens BBC-cijfers zo’n 9,3 miljoen euro in 2001. Nestlé Nederland met Motta ijsjes als Frubetto en Fruitjoy investeert een stuk minder: 1,1 miljoen euro. Haagen Dazs was de derde grootste adverteerder met 773.000 euro. Masterfoods met onder andere Snickers ijsjes was in 2001 hekkesluiter met 508.000 geïnvesteerde media-euro’s.

De televisie is veruit het belangrijkste middel om ijsjes te verkopen. Maar liefst driekwart van de 11,7 miljoen euro, vloeit naar de televisiezenders. Buitenreclame is een goede tweede met een aandeel van 8,2 procent, op de voet gevolgd door de bioscoop (6,4 procent) en vrouwenbladen met 5,8 procent.