Ondernemers vertrouwen leveranciers niet

Een groot deel van de Nederlandse ondernemers heeft het idee dat hun leveranciers onderling prijsafspraken maken. Van de vijfhonderd ondervraagden heeft 57 procent een vermoeden dat ze een te hoge prijs betalen, zo blijkt uit onderzoek van enquêtebureau Intomart in opdracht van Business News Radio.

Van de ondervraagden heeft 30 procent een sterk vermoeden van afspraken, bij 27 procent is het vermoeden zwak. Een derde van de ondernemers denkt niet dat leveranciers prijzen onderling afstellen. Slechts een deel van de bedrijfseigenaren zegt hiertegen iets te doen. Een derde zegt kritischer naar offertes te kijken en een lagere prijs te bedingen, onder meer door berichten over afspraken in de bouw en de schoonmaaksector.

Behalve over de directe gevolgen voor het eigen bedrijf maken de zakenlieden zich tevens zorgen over hun imago bij het publiek. Vooral door de negatieve publiciteit over prijsverhogingen door de euro is volgens een kwart van de ondervraagden het imago van het bedrijfsleven aanzienlijk geschaad. Ruim de helft denkt dat dit enigszins het geval is. Ook berichten over boekhoudschandalen en prijsafspraken in de bouw en schoonmaak spelen daar een rol bij. Het ondernemersvertrouwen loopt na een korte opleving in juli weer terug, zo blijkt uit deze enquête.