nieuws

Vlees blijft populair ondanks hogere prijzen

Horeca

Nederlanders hebben ondanks de veel hogere prijzen in 2001 net zoveel vlees gekocht als het jaar ervoor. Consumenten lieten de varkenslapjes wat vaker liggen maar kochten meer kip en kalkoen, meldde het Voorlichtingsbureau Vlees woensdag op basis van zijn marktverkenning.

Vooral door de mond- en klauwzeeruitbraak steeg de prijs van varkensvlees vorig jaar fors, met vijftien procent. De verkoop van dit vlees daalde hierdoor met zeven procent. Niettemin bleef varkensvlees de marktleider, met ruim een kwart van alle aankopen. In 1990 was dat nog 35 procent.

Het meeste vlees wordt nog altijd in de supermarkt verkocht, dat geldt vooral voor kant- en klaarmaaltijden, snacks en rookworst. Voor duurdere producten als rund-, kalfs- en lamsvlees gaat de Nederlander nog geregeld naar de speciaalzaak.

De vlees-toptien wordt zoals gebruikelijk geleid door rundergehakt, kipfilet en half-om-halfgehakt. De ranglijst voor vleeswaren is ook al jaren nagenoeg ongewijzigd. Hier staat de leverworst op een, gevolgd door de snijworst en de gekookte schouderham. Opvallende nieuwkomer in dit rijtje is de filet américain. Inmiddels gaat een kleine tachtig procent van al het vlees in voorverpakte vorm de winkel uit. In 1990 was dat nog rond de veertig procent.

Reageer op dit artikel