Asahi stoot Kirin van Japanse biertroon

Kirin Brewery Company is vorig jaar zijn leidende positie op de Japanse biermarkt kwijtgeraakt. Concurrent Asahi Breweries wist voor het eerst sinds 1953 meer te verkopen. Dat was vooral te danken aan de introductie van 'Honnama', een goedkoop biertje met laag malt- en alcoholgehalte.

Volgens woensdag gepubliceerde cijfers ging de verkoop van Asahi vorig jaar omhoog met negen procent tot 27,3 miljoen hectoliter. Kirin moest met 6,6 procent terug naar 25,3 miljoen hectoliter. Op een totale bierverkoop in Japan van 70,7 miljoen hectoliter betekende dat marktaandelen van respectievelijk 38,7 procent en 35,9 procent.

In 1953 hadden Kirin, Asahi en Sapporo Breweries elk 33 procent van de markt in handen. Daarna werd Kirin steeds sterker. Van het begin van de jaren zeventig tot het midden van de jaren tachtig had het bedrijf een marktaandeel van ruim zestig procent en Asahi maar tien procent. Sinds de introductie van ‘Asahi Super Dry’ in 1987 werd de kloof gestaag kleiner. ‘Honnama’, vorig jaar februari op de markt gebracht, bezorgde Asahi de leidende positie.

Andere brouwers kwamen al veel eerder met een bier met laag maltgehalte ('happoshu'), waarop minder accijns zit. Dergelijke goedkope producten doen het in Japan goed omdat de consument door de combinatie van langdurige economische malaise en deflatie zeer kostenbewust is. De prijsconcurrentie wordt extra aangewakkerd door het slinken van het bevolkingsaandeel van jongeren.

Asahi kwam dan wel laat met een 'happoshu', maar wist toch een flink deel van die markt naar zich toe te trekken. Als alleen wordt gekeken naar het traditionele bier was het bedrijf al sinds 1998 de grootste.