Billboardreclame bij cafetaria

Billboardreclame bij cafetaria

Het reclamebord is bij het aanrijden al van verre te zien. Het ene moment wordt het opgesierd door een zak frites, het andere door veelkleurige softijsjes. In alle gevallen komt dezelfde naam in beeld. Die van cafetaria Tiemessen in het Gelderse Etten.

‘Vanaf één kant is de cafetaria moeilijk te zien’, begint eigenaar Ben Tiemessen van de gelijknamige cafetaria. ‘Dan ligt de cafetaria verscholen achter het café. Vandaar dat ik dat bord een half jaar geleden heb neergezet als aandachttrekker.’De café- en cafetariaondernemer heeft ‘iets’ met reclameborden. ‘Vooral van die grote billboards vind ik mooi om te zien.’ Het reclamebord zoals Tiemessen bij zijn bedrijf heeft staan zag hij bij een benzinestation. ‘Toen ik het bord zag wist ik: zoiets wil ik ook hebben. Ik ben uitgestapt, de naam van de leverancier stond op het bord.’

Tiemessen bestelde het billboard. De vergunning voor plaatsing werd zonder problemen verkregen. ‘Dat is het voordeel van vestiging in een kleine vriendelijke gemeente.’ Voor de reclame-uitingen in het bord laat Tiemessen zelf foto’s en posters maken. ‘Op die manier kan ik op eigen acties inspelen. Ik kreeg reacties van klanten die zeiden dat de afbeelding van het ijs er zo lekker uit zag en daardoor een ijsje wilden.’ De invloed op de omzet is volgens de ondernemer moeilijk meetbaar. ‘Daarbij spelen factoren zoals het weer een veel grotere rol.’Buiten de reclames voor het eigen bedrijf rollen ook uitingen van onder andere een frisdrankfabrikant en een bierbrouwer aan de automobilist voorbij. ‘Ik wilde eigenlijk alleen op de cafetaria gerichte reclames laten zien. Dat blijkt lastig te realiseren. Bovendien vallen reclames van wereldmerken beter op.’ Tiemessen ziet de, betaalde, reclames van derden als een soort sponsoring. ‘Op deze manier kost het bord op de lange termijn weinig tot niets.’