Drankleveranciers luiden noodklok

Drankleveranciers luiden noodklok

Drankleveranciers dreigen met harde maatregelen uit onvrede over de slechte bereikbaarheid van afleveradressen in de binnensteden. Ook de gebrekkige toegankelijkheid van veel cafés is hen een doorn in het oog.

De resultaten van een enquête onder drankgroothandels werden gepresenteerd op een minisymposium op de Horecava. In opdracht van de GDH, voluit Vereniging van de Nederlandse Groothandel in Dranken en Horecabenodigdheden, onderzocht NFO Trendbox de bereikbaarheid van de binnensteden. Uitkomst: de drankhandel krijgt steeds meer te stellen met strakke laad- en lostijden, het aanvragen van vergunningen en al dan niet zakkende paaltjes. Dat jaagt de drankleveranciers flink op kosten. Vooralsnog rekenen de leden van de GDH deze kosten niet door aan de horeca-exploitanten, zegt woordvoerster Annemarie Nelck. ‘Dat is tot op heden nog niet gebeurd en zal binnen afzienbare tijd ook niet gebeuren. We wilden met dit onderzoek eerst de extra kosten in kaart brengen die door de knelpunten ontstaan. Maar we denken wel aan een andere manier van drankenaanlevering, al zit dat nog in een embryonale fase. Toch wil ik de knuppel wel in het hoenderhok gooien. Laat de spullen maar achter op de stoep bij de horecazaken.’

Dat is een te makkelijke benadering, vindt KHN-sectormanager café-/barbedrijven Rolf Hoppe. ‘De GDH zou ook moeten weten dat we via het Platform Stedelijke Distributie werken aan oplossingen. Maar zijn er überhaupt knelpunten? Want iedereen wordt beleverd. Het zijn de autonome gemeenten die bepalen wat er gebeurt en daarmee zorgen voor knelpunten als vergunningen en paaltjes. Daar moeten we samen tegen optrekken.’Eindhoven, Maastricht, Valkenburg, Wageningen en Zwolle worden in het onderzoeksrapport onder het kopje ‘slecht bereikbaar beleveringsgebied’ het meest genoemd. Het grootste knelpunt: de venstertijden (laad- en losperiodes). Andere hindernissen zijn weinig laad- en losruimten, paaltjes, verkeerd geparkeerde auto’s, parkeer- en stopverboden en last but not least de agressieve automobilist. Het Platform Stedelijke Distributie (met onder meer vertegenwoordigers van ministeries en transportorganisaties) probeert die knelpunten samen met de gemeentes op te lossen. Maar ook de GDH zal de lokale bestuurders aanzetten tot het nemen van (vaak simpele) oplossingen, zegt Nelck. ‘Soms gaat het alleen om het verplaatsen van een paaltje. Ambtenaren hebben er vaak geen weet van. Het belangrijkste is echter dat de problemen bij de wortel worden aangepakt.’

Wankele trap
Tijdens het minisymposium van de GDH op de Horecava kwam ook naar voren dat de medewerkers van de drankenhandels veel problemen ervaren bij het betreden van de horeca-etablissementen. Volle fusten bier via een wankele trap naar een kelder sjouwen is een veel gehoorde klacht. Ook hier zouden de horecaondernemers eens iets aan moeten doen, vindt de belangenbehartiger van de drankengroothandels.Horeca Nederland kan er niet veel mee. Hoppe: ‘We kunnen natuurlijk niet de Arbo-wet van de drankenhandels overnemen. Als je een steile trap af moet met een fust, communiceer dan met de cafébaas. Je kunt je zelfs afvragen of de GDH achter deze opmerkingen zit of de brouwerijen.’