Grolsch' zomerbier slaat dood in de herfst

Grolsch' nieuwe speciaalbier Zinniz heeft een imagoprobleem. Na een succesvolle introductie in de zomer is de verkoop in de herfstmaanden aanzienlijk teruggelopen. 'Het bier is seizoengevoeliger dan wij hadden verwacht', erkende een woordvoerder van de bierbrouwer maandag. Het bedrijf past zijn reclamespots hierop aan.

Volgens de woordvoerder is Zinniz in afgelopen tijd te veel als een zoet, fris biertje in de markt gezet. 'Dat verkoopt in de zomer natuurlijk veel beter dan in de herfst. Wij willen Zinniz het gehele jaar verkopen.' De brouwer heeft de productie van het bier inmiddels moeten terugschroeven. Omzetcijfers wilde het bedrijf niet geven.

Grolsch introduceerde in april het trendy zogenoemde freshbeer. Daarmee mikt de bierbrouwer op de jonge drinker, die steeds vaker een mixdrankje verkiest boven een biertje. Het bedrijf had hoge verwachtingen. 'Op zich zijn we ook tevreden over de introductie', aldus de woordvoerder. Gemeten in volume, naamsbekendheid, aantal verkooppunten en het aantal huishoudens dat het bier drinkt, loopt Zinniz volgens hem voor op andere nieuwe bieren.

Grolsch wil duidelijker maken dat Zinniz een bier is. 'Wij moeten de boodschap aanpassen. Een te groot deel van de consumenten denkt dat Zinniz een mixdrankje is. Dat kan uitdraaien op een teleurstelling.'

Grolsch stopt de verkoop van Zinniz in blik. 'Een trendy bier slaat wel aan in een zogeheten longneck, maar niet in blik', aldus de woordvoerder