De automobilistenbond liet dit jaar de prijzen vergelijken met die van vorig jaar in elf vakantielanden die de euro invoerden. De onderzoekers legden de prijzen van onder meer hotelkamers, dranken in een restaurant of op een terras, melk in de supermarkt en een Big Mac naast elkaar.
Vooral in Italië werd het duurder. Een pizza steeg 23,6 procent in prijs. De Italianen zelf boycotten afgelopen september al de pizza omdat ze de prijs ervan uit de pan vonden rijzen. In Nederland is een pizza nog steeds vrij goedkoop, zo rond de 5 euro.
In Nederland waren de grootste prijsstijgers een blik erwten (ruim 11 procent duurder) en een glas wijn in een restaurant (bijna 9 procent). In Portugal werd vooral een Big Mac een stuk duurder, namelijk 20,3 procent. Een fles cola bij een tankstation werd juist weer veel goedkoper (18,2 procent). In Ierland kun je de tankstations beter mijden: een Mars-reep werd er in een jaar tijd bijna 30 procent duurder. Koffie op een Spaans terras is weer goed te doen, de klant betaalde 6,4 procent minder voor een kopje.
Opvallend in het onderzoek is dat een product in het ene land veel duurder werd en in het andere juist veel goedkoper. Een fles cola werd bijvoorbeeld in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland goedkoper en in Italië duurder. In vrijwel alle landen daalde een pak koffie in prijs, in Griekenland zelfs meer dan 20 procent. In Ierland daarentegen werd de koffie 5,4 procent duurder.