Nieuwe Bob-campagne ook voor volwassenen

Het zijn niet alleen jongeren die met een slok te veel op achter het stuur kruipen, ook volwassenen bezondigen zich eraan. Daarom gaat de nieuwe Bob-campagne ook deze doelgroep aanspreken, zo bleek vrijdag bij de presentatie.

Om de nieuwe doelgroep te bereiken breidt de Bob zijn werkterrein uit, zodat vanaf nu ook bijvoorbeeld in sportkantines aandacht is voor de chauffeur die het bij fris houdt. Verder is André van Duin in stelling gebracht, die een oude hit speciaal voor een campagnespotje op de radio in een nieuw jasje heeft gestoken.

In de televisiespotjes zit een grapje voor insiders: de namen van de hoofdrolspelers zijn namen van woordvoerders van de minister en de staatssecretaris. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat, die de nieuwe campagne opende, kondigde aan dat deze nog tenminste drie jaar zal lopen. Het is een jaar na de introductie van de Bob in Nederland nog te vroeg om harde cijfers te geven over het effect, aldus de bewindsman. Wel is inmiddels duidelijk dat bijna alle Nederlanders het verschijndsel kennen.

Bij een op de vijf verkeersongelukken is alcohol in het spel. Jaarlijks vallen er 200 tot 250 doden en 3000 tot 3500 ernstig gewonden, waarvan tweederde in het weekend.