Nederland aan de Marokkaanse wijn

De wijnverkoop uit Marokko is vorig jaar bijna verviervoudigd. Werden er in 2000 nog maar 150.000 flessen Marokkaanse wijn in Nederland verkocht, vorig jaar waren dat er 553.400. Zo meldde het Productschap Wijn donderdag 28 februari.

De consumptie van wijn heeft zich vorig jaar nagenoeg gestabiliseerd, zo blijkt uit de jaarcijfers van de wijnverkoop in de supermarkt. Het gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking is gestegen van 18,8 liter in 2000 naar 18,9 liter in 2001. De omzet van wijn is gestegen naar 1,43 miljard euro. De cijfers tonen aan dat de voorzichtige comeback die rosé in 2000 maakte, doorzet in 2001. Het aandeel rosé is vorig jaar gestegen naar 3,1 procent.

In die totale afzet valt vooral op dat de Zuid-Afrikaanse wijn zich definitief in Nederland heeft geworteld. In volume staat de wijn uit Zuid-Afrika nu op een tweede plaats, terwijl die in 1995 nog een zesde plaats innam met een aandeel van 2,2 procent. Dat aandeel is nu 11,9 procent. Eenzaam aan de top staat de Franse wijn met een volume van ruim 50 procent. Het derde wijnland voor de Nederlanders is Duitsland (11,4 procent), vier is Italië (9,1 procent) en op vijf staat Spanje (7,2 procent).

Uit de jaarcijfers van de wijnverkoop in de supermarkt blijkt dat een gemiddelde fles Marokkaanse wijn 3,13 euro kost. Voor een fles Franse wijn wordt gemiddeld 2,65 euro betaald. De totale waarde van de ruim 550.000 flessen Marokkaanse wijn is 1,7 miljoen euro. In Nederland koopt de consument voor 82 procent haar wijn in de supermarkt tegen een gemiddelde prijs per fles van 2,67 euro en voor 16 procent bij de slijter tegen een gemiddelde prijs per fles van 4,57 euro.