Detailhandel zegt 'nee' tegen jonge drinkers

Jongeren onder de 16 jaar die zich met een sixpack bier onder de arm in de rij voor een supermarktkassa voegen staat een onaangename verrassing te wachten. Als ze bij de cassière niet kunnen aantonen dat ze 16 jaar of ouder zijn moeten ze het bier terugzetten.

Burgemeester Cohen van Amsterdam gaf woensdagmorgen het startschot voor de landelijke campagne ,,Soms moet je nee verkopen'' in een Albert Heijnfiliaal in het centrum van Amsterdam. Een kwart miljoen winkelpersoneelsleden in 10.000 supermarkten, slijterijen en speciaalzaken werkt aan de actie mee. Uiteindelijk moet het ertoe leiden dat jongeren het wel uit hun hoofd laten om te proberen drank te kopen als ze het risico lopen voor gek te staan bij de kassa, aldus J. Smits van de stichting Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD).
Het winkelpersoneel wordt grondig voorbereid op zijn nieuwe taak. Er zijn 10.000 instructievideo's en DVD's gemaakt en 50.000 brochures en campagnekranten. Stickers bij de drankenafdeling maken de klant duidelijk waar hij aan toe is.
Zwak-alcoholische dranken zoals bier zijn taboe voor klanten onder de 16. Sterke drank mag alleen worden gekocht door degenen die de 18 zijn gepasseerd. Het naleven van de leeftijdsgrenzen geldt overigens ook voor tabak.
De campagne wordt breed gedragen. Daarmee hoopt de stichting PVAD te voorkomen dat winkels elkaar de zwarte piet blijven toeschuiven; ,,Ik wil wel, maar mijn buurman...''. Diverse organisaties in het midden- en kleinbedrijf doen mee. De actie krijgt ondersteuning van onder meer het ministerie van VWS en de Keuringsdienst van Waren.