nieuws

Middelgrote bedrijven bieden meestal geen kinderopvang

Horeca

Middelgrote en kleine bedrijven bieden werknemers meestal geen kinderopvang. Dat blijkt uit onderzoek van de koepelorganisatie MKB-Nederland en de brancheorganisatie voor kinderopvang MO-Groep, dat woensdag 17 april bekend is gemaakt.

Van de bedrijven met twee tot negen werknemers heeft vijftien procent een regeling voor kinderopvang. Tussen tien en 49 werknemers is dat 23 procent. In de categorie vijftig tot 249 werknemers komt dat neer op 56 procent.

Belangrijkste redenen voor bedrijven om geen kinderopvang te bieden, is dat hun werknemers er geen behoefte aan hebben, bijvoorbeeld omdat ze geen jonge kinderen hebben. Een op de vier werkgevers vindt verder dat de kinderopvang niet hun taak is, ouders moeten zelf maar iets regelen.

Bovendien worden de kosten (8000 tot 11.500 euro per jaar per kind) en administratieve rompslomp door velen als reden genoemd, evenals de beperkte openingstijden van de kinderopvang. Werknemers in winkels, horeca en autobranche willen flexibele openingstijden, ook op zaterdag.

De organisatie voor middelgrote en kleine bedrijven MKB-Nederland probeert nu meer kinderopvang tot stand te brengen. Om de ondernemers hiertoe te bewegen, pleiten MKB en MO-Groep voor een belastingkorting. Ook denken de organisaties aan experimenten met kinderopvang op zaterdag en met verlengde openstelling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels