'Nederland krijgt grote, gezellige Starbucks koffiebars

De Amerikaanse Starbucks Coffee Company is druk op zoek naar een Nederlandse partner om de komende twee jaar een reeks koffiebars te exploiteren. Namen wil directeur Mark McKeon niet geven. 'Maar gewoonlijk kiezen we voor een grote winkelketen, die in staat is om flink te investeren en kennis van de lokale consumenten heeft.

McKeon verwacht dat Amsterdam de eerste Nederlandse stad wordt waar Starbucks de cafédeuren opent. In een Starbucks-café van gemiddelde grootte werken acht tot twaalf fulltimers. De koffiebars zijn bijna de hele dag open, soms wel zeven dagen in de week. Naast allerlei eigen soorten koffie verkoopt Starbucks de thee van dochterbedrijf Tazo en lekkernijen als muffins en cake.

In de VS mikt Starbucks op de afhaalklant. De kartonnen beker - in vier maten verkrijgbaar - heeft een plastic deksel en een losse kartonnen vasthoudstrook, die moet voorkomen dat klanten hun vingers verbranden. De cafés zijn aangepast aan de omgeving. Sommige zijn klein met weinig zitruimte, omdat de klanten hun koffie liever onderweg nuttigen. Andere hebben riante fauteuils waar klanten rustig hun krant of boek lezen.

McKeon verwacht dat Nederland gezellige, grotere cafés krijgt. ‘We houden rekening met de lokale wensen. In de VS neemt circa 85 procent van de klanten hun bestelling mee. In Europa wil datzelfde percentage hun koffie in het café opdrinken. We hebben daar grotere zaken met meer zitruimte nodig.’

Zelf begint McKeon de dag graag met een 'double tall non-fat latte' ofwel: een grote dubbele espresso met calorie-arme melk. Hoewel Starbuck constant met smaken stoeit, is het bedrijf niet van plan speciaal rekening te houden met de Nederlandse smaakpappillen. ‘We hebben zo'n uiteenlopende reeks van producten. We brengen wel dát deel van het assortiment onder de aandacht waarvan wij denken dat de Nederlanders dat lekker vinden.’

Starbucks, dat wereldwijd ruim vijfduizend filialen heeft, opent momenteel 25 cafés per week. De multinational, met een notering aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq, doet dat op eigen houtje of samen met een partner. Het bedrijf financieert zijn expansiedrift bij voorkeur met eigen geld. Het afgelopen halfjaar (tot 31 maart) steeg de omzet met 23 procent tot circa 1,6 miljard dollar (1,8 miljard euro). Starbucks verdiende ruim honderd miljoen dollar. Na thuismarkt Amerika is Starbucks het grootst in Japan en Groot-Brittannië.

Voor de verovering van het Europese continent verhuist het concern van Londen naar Amsterdam, waar het nieuwe hoofdkantoor komt voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten. In het Amsterdamse havengebied is daarnaast begonnen met de bouw van een fabriek voor het verwerken van koffie. De fabriek in Groot-Brittannië wordt te klein voor de overzeese aspiraties van Starbucks.

‘We zijn onder meer naar Nederland gekomen wegens de grote havenfaciliteiten in Rotterdam en Amsterdam’, vertelt McKeon. Hij wijst erop dat alle koffie via de zee wordt binnengebracht. Vervolgens wordt de koffie grotendeels via de weg naar de verkooppunten gebracht. Ook ziet hij overeenkomsten tussen de Amerikaanse en Nederlandse mentaliteit. ‘Een ontspannen manier van doen gecombineerd met hard werken. Dat past bij Starbucks’, meent McKeon, die zelf in juni naar Nederland komt.

Starbucks stak al een teen in het water. Sinds vorig jaar opende het concern in Oostenrijk en Zwitserland een handjevol koffiebars. In Spanje zijn net twee cafés geopend en eind mei heeft het Duitse Berlijn eveneens twee Starbucks-filialen. Het bedrijf wil echter niet aangeven hoeveel geld het de komende jaren in Europa wil investeren.

De komst van Starsbucks naar Amsterdam is het startsein voor de grootscheepse verovering van Europa. ‘Onze prioriteiten zijn de EU-landen en West-Europa’, zegt McKeon, die binnen twee jaar in alle landen filialen wil. Vervolgens moet de Starbucks-keten zich via Tjechië en Polen richting het oosten uitbreiden.