Nieuwe powerdrink: Xi climax met wodka

Worstelen veel bierbrouwers met de vraag hoe het offensief tegen de Breezer en powerdrinks moet worden ingezet, bij Heineken lijken ze een antwoord te hebben gevonden. Met het in een transparante longneckfles gebottelde Xi Climax Vodka Ice introduceert Heinekens dochteronderneming en frisdrankenproducent Vrumona een alcoholische powerdrink met 5,6% alcohol. Volgens horecadirecteur Wouter Fijnaut heeft Vrumona

Worstelen veel bierbrouwers met de vraag hoe het offensief tegen de Breezer en powerdrinks moet worden ingezet, bij Heineken lijken ze een antwoord te hebben gevonden. Met het in een transparante longneckfles gebottelde Xi Climax Vodka Ice introduceert Heinekens dochteronderneming en frisdrankenproducent Vrumona een alcoholische powerdrink met 5,6% alcohol.

Volgens horecadirecteur Wouter Fijnaut heeft Vrumona met Xi Climax al een behoorlijk succesvolle powerdrank in huis. Hij noemt de toevoeging van wodka een logisch vervolg hierop. Hij schat het marktaandeel van Xi in dit segment op 20 procent, waar Red Bull nog steeds goed is voor 75 procent van de markt. Horecamanager Willem Treep voegt daar aan toe dat powerdrinks de helft van de ‘alcoholic lemonades’ uitmaken. In 2001 bedroeg het totale volume van dit segment ongeveer 150.000 hectoliter. De powerdrinks namen naar schatting 80.000 hectoliter voor hun rekening en in de meeste gevallen wordt het drankje gemixt met een scheut wodka.

Bij Vrumona gaan ze er vanuit dat het segment voor de powerdrinks de komende jaren zal blijven groeien. ‘De behoefte aan showing off-producten in de horeca zal zeker niet afnemen’, zegt Fijnaut. Daarom is veel energie in de uitstraling van de nieuwe fles gestoken. ‘Vrumona beschikt over een stevige buitendienst en we gaan er daarom vol in.’ Om de nieuwe Xi Climax-variant verder aan te prijzen, is onder andere het ‘kuipje Xi’ ontwikkeld. Een transparant badkuipje gevuld met ijsklontjes, waar meerdere longnecks in kunnen worden gestoken. Leuk voor op de bar. Ook zal er een Xi Dancetour van start gaan.

Gevraagd naar het glasprobleem in de horeca, dat door de introductie van nieuwe longneckvarianten steeds groter wordt, zegt Fijnaut dat er in een later stadium een longneckfles met statiegeld komt. Het initiatief van ‘moeder’ Heineken om het glas op te halen bij horecaondernemers wordt op termijn uitgebreid. De Vrumona-klanten zullen er dan van profiteren.

Voor informatie: Vrumona, Bunnik. Tel. (030) 656 89 11.