Hotelsterren staan ter discussie

De hotelsterren staan op de helling. Hotelhouders, bedrijfschap en ANWB bekijken momenteel of de sterren in de huidige vorm moeten blijven bestaan, hebben de instanties maandag 6 mei bevestigd.

Hotelhouders klagen over pietluttige regels voor het verschil tussen bijvoorbeeld vier of vijf sterren. Sommige hotelketens menen bovendien dat hun merknaam zo sterk is dat ze geen sterren nodig hebben om klanten te trekken.

Koninklijk Horeca Nederland verwacht dat het sterrensysteem niet langer verplicht wordt gesteld, maar dat hoteliers vrijwillig kunnen deelnemen. ‘We moeten tegenwoordig voor het systeem betalen. De vraag is dan of we dat met z'n allen doen of alleen de hotelhouders die dat willen’, overweegt voorzitter L. Ezinga van de sectie hotels van Koninklijk Horeca Nederland.

Ezinga verwacht ook dat de criteria minder star worden, om zo tegemoet te komen aan de kritiek van hotelhouders. ‘We moeten meebewegen met de eisen van de markt. Je kunt je afvragen of een historisch pand in Amserdam echt een lift moet hebben, voordat het vier sterren mag voeren’, denkt Ezinga, zelf hotelhouder in Noordgouwe (Z).

Het bedrijfschap Horeca en Catering, dat de registratie nu uitvoert, waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van een vrijwillig systeem. De naam 'hotel' is dan niet meer beschermd: iedereen met een bed zou zich dan zo kunnen noemen. Nu moet een hotel nog minstens een ster hebben.

De ANWB wil dat de zogeheten Benelux-classificatie voor hotels blijft bestaan, zodat de term 'hotel' beschermd blijft. ‘Onze leden vinden het nuttig om het aantal sterren te weten. Uit nieuw onderzoek blijkt dat 52 procent er op let bij het boeken’, aldus een woordvoerder.

De hotelsterren staan onder meer op een blauw bordje naast de ingang van het hotel. De ANWB heeft op haar website vermeld welke voorzieningen dan aanwezig moeten zijn in hotels met een bepaald aantal sterren. Het bedrijfschap en Koninklijk Horeca Nederland besluiten op korte termijn over het sterrensysteem.