Nieuw coladrankje drijft prijs vanille op

Vanille dreigt duurder te worden doordat Coca Cola een nieuwe colaversie aan het brouwen is, Vanilla Coke. Dat meldde de Franse aromaproducent Biolandes zaterdag 4 mei.

Voor 'Coca Cola met een vleugje vanille' heeft de Amerikaanse frisdrankengigant per jaar zo'n tweehonderd ton vanille nodig, volgens Biolandes. Dat is zo goed als tien procent van de wereldproductie (2000 tot 2400 ton) van de specerij.

In vijf jaar tijd is de prijs van vanille al flink gestegen. ‘Van vijftig tot zestig dollar per kilo in 1997 en 1998 naar ongeveer tweehonderd dollar per kilo in 2002’, lichtte Levêque toe. Een prijsexplosie van de specerij kan grote gevolgen hebben voor de voedings-, cosmetica- en parfumindustrie, volgens Levêque. Hij vreest zelfs voor banen bij de banketbakker tot in de parfumerie.

Coca Cola lanceert Vanilla Coke op 15 mei in de Verenigde Staten en vervolgens in Canada. De frisdrankengigant bracht in 1982 voor het eerst een aangepaste colaversie op de markt, Diet Coke. Drie jaar later kwam daar ook een smaakjescola, Cherry Coke, bij en 2001 cola met een vleugje citroen.