Slecht weer drukt ijsverkoop Unilever

De ijsverkoop van levensmiddelen- en voedingsconcern Unilever heeft schade opgelopen door het afgelopen slechte lenteweer in Europa. Daardoor viel de verkoop van ijsjes en ijsthee op dit continent in april en mei tegen.

In de VS en de opkomende markten liep de ijsverkoop wel goed. De tegenvallende ijsverkopen drukten de totale omzet in april en mei met 0,4 procent. Het Brits-Nederlandse concern maakte dat maandag 24 juni bekend tijdens een analistenpresentatie.

Het concern verwacht in de maanden april, mei en juni 4,5 procent omzetgroei bij de vierhonderd topmerken als Omo en Dove. De totale autonome omzetgroei komt uit op 3 tot 4 procent. De totale verkopen komen dit jaar gelijk of 1 procent lager uit. Dat komt door het verder snoeien van het aantal merken, onderdeel van het programma 'Weg naar groei'.

In het tweede kwartaal van 2001 zette het concern 13,7 miljard euro om. Unilever handhaafde maandag de verwachting dat de winstgroei per aandeel dit jaar net boven de 10 procent uitkomt.