Euro maakt prijzen ruim procent hoger

Door invoering van de euro zijn de prijzen in tien maanden tijd circa 1,1 procent gestegen. Dit is eenderde deel van de totale prijsstijging in die periode. Dat blijkt uit onderzoek van de ING groep, dat afgelopen vrijdag bekend is gemaakt. De verhoging is veel meer dan de De Nederlandsche Bank (DNB) berekende voor begin dit jaar.

De ING Groep ontdekte dat sommige bedrijven de prijzen ver voor of na de invoeringsdatum van 1 januari hebben verhoogd. Dat geldt vooral voor supermarkten, die hun extra verhogingen uitstelden tot maart en april. Toen zijn de prijzen meer dan gebruikelijk gestegen.

Hoofdschuldigen aan het euro-effect zijn de restaurants, snackbars, cafés en kappers. Hun tarieven stegen veel sterker dan de kosten, aldus de onderzoekers. In de kappersbranche lijkt volgens hen zelfs sprake te zijn van excessief misbruik van de euro. Deze branches maakten het hele leven vanaf januari 0,6 procent duurder.

De euro-effecten treffen vooral alleen- en samenwonenden zonder kinderen, omdat die relatief vaker buiten de deur eten en drinken. De prijzen van hun gewone aankopen zijn 1,2 procent duurder geworden. Voor AOW'ers en gezinnen met kinderen is dat 1,0 procent.

Veel ondervraagden zeiden dat ze tegenwoordig minder geld overhielden aan het einde van de maand. Dit komt behalve door de gestegen prijzen, ook doordat veel Nederlanders meer geld uitgeven dan ze eigenlijk beseffen. De onderzoekers spreken van 'geldillusie': veel consumenten zien in eerste instantie niet dat bijvoorbeeld 11 euro bijna evenveel is als 25 gulden.

Hoe minder tijd klanten nemen, hoe vaker ze de europrijs in waarde onderschatten. Dat geldt vooral voor dagelijkse boodschappen. De mensen beseffen dat wel, maar letten desondanks niet beter op de prijzen. Wel zijn ze voorzichtiger geworden met grote aankopen.

De Consumentenbond ontdekte eerder al grote euro-effecten in sommige branches. In een reactie zegt de bond dat het ING-onderzoek het gevoel van veel mensen nogmaals bevestigd. Hoofdeconoom F. von Dewall van ING overhandigt het onderzoek maandag 1 juli aan minister Zalm van Financiën. Enkele boze Nederlanders hebben consumenten opgeroepen deze dag geen producten te kopen, als protest tegen de prijsverhogingen van de laatste tijd.