Gemeten over het hele jaar verdween per hoofd van de bevolking 149 liter koffie en 103 liter thee in de slokdarm. De koffiebranders zitten in hun maag met een steeds stijgend aanbod van koffie, terwijl er aan de vraagkant niet veel gebeurt. Het afgelopen jaar overtrof de wereldwijde productie van koffie de vraag met ongeveer tien miljoen balen (van zestig kilogram), ruim vijf keer de jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland.
Het grote aanbod zorgt voor dalende prijzen, wat volgens de koffiebranders betekent dat de beschikbaarheid en de diversiteit in het gedrang komen. Dat zou weer een nadelig effect hebben op de consumptie. Slechts een kwart van de wereldbevolking nuttigt koffie, het groeipotentieel lijkt daarmee enorm. Koffiepromotieprojecten in onder andere Rusland en China (theelanden bij uitstek) zouden daar verandering in moeten brengen. Ook de toenemende belangstelling voor zogeheten specialiteitenkoffies (zoals cappuccino's) zou een bijdrage kunnen leveren aan het opkrikken van de consumptie.