Nederland ziet nieuwe groep internetfreaks opstaan

Daar waar eerdere studies aantoonden dat internetgebruikers aanvankelijk rustig het internet verkenden door minder intensief te surfen en pas na verloop van tijd uitgroeiden tot veelvuldige gebruikers, blijkt uit de meest recente eScape studie dat er nu ook een groep surfers bestaat die onmiddellijk 'heavy users' van het medium worden.

Deze gebruikersgroep omvat 13 procent van de totale online-populatie in Nederland. Opvallend in dit nieuw verschijnsel is dat het nieuwe segment vooral veel studenten en jongeren omvat. Het onderzoek van InSites Consulting laat zien dat deze enthousiaste starters vooral op zoek zijn naar entertainment en fun, concrete applicaties (zoals online banking) scoren een stuk minder goed bij deze gebruikers.

Nederland telt volgens de studie van InSites Consulting momenteel zes miljoen regelmatige internetgebruikers. Dit betekent dat de helft van de Nederlanders minstens één keer per maand gebruik maakt van het internet. Zes maanden geleden was de internetpenetratie volgens het bureau nog 48 procent, de stijging (met 2 procentpunten) is dus eerder beperkt te noemen. Sinds oktober vorig jaar nam de penetratie van breedbandgebruik wel met 7,5 procentpunt toe.

Nu gebruikt al één op drie Nederlanders een breedbandverbinding om te surfen. Nederland maakt hiermee een fikse inhaalbeweging op het vlak van breedbandgebruik. Volgens de onderzoekers is die groep van breedbandgebruikers interessant voor adverteerders. Frequente surfers komen immers niet alleen vaker en herhaaldelijk in contact met online reclame, maar gebruiken het medium ook thuis en in de vrije tijd als entertainment of om privé koopbeslissingen voor te bereiden. Ze zijn dus voor een veel groter scala van adverteerders en productcategorieën interessant. Volgens het bureau zullen die sterk met het web vertrouwde Nederlanders ook meer geneigd zijn om op het internet te shoppen en kunnen ze dus ook zorgen voor een groei van het e-commerce cijfer.

De helft van de Nederlandse surfers stelt het medium puur voor privé doeleinden te gebruiken. Verder blijkt uit de studie dat ongeveer één derde het net zowel voor private als professionele doelen gebruikt. Slechts een kleine groep ziet het Internet louter als professioneel kanaal. Het is opvallend dat de meer ervaren surfers de echt professionele gebruikers van het internet zijn.

Het eScape onderzoek zegt het grootste internetonderzoek in Nederland te zijn met meer dan 125.000 respondenten. InSites Consulting organiseert de eScape studie halfjaarlijks in samenwerking met zeventig van de drukst bezochte sites.