Toeristisch Nederland ruikt kansen in Zuid-Korea

Toerisme Recreatie Nederland (TRN) duikt in het gat dat voetbaltrainer Guus Hiddink straks in Zuid-Korea achterlaat. De afgelopen tijd hebben volgens TRN circa 30.000 Koreanen Nederland bezocht dankzij de successen van Hiddink en zijn team op het WK-voetbal.

De overkoepelende organisatie voor toerisme in en naar ons land wil door een promotieoffensief zorgen dat Zuid-Koreanen naar Nederland blijven komen. ‘Hiddink heeft ons land op de kaart gezet bij de Zuid-Koreanen. Dat moeten we warm houden. We willen voorkomen dat wanneer Hiddink weer in ons land terug is Nederland in de vergetelheid raakt’, aldus een TRN-zegsman donderdag 4 juli.

Momenteel is het land van Hiddink en zijn geboorteplaats Varsseveld nog 'hot' in Zuid-Korea. De voetbaltrainer heeft volgens de TRN-zegsman de Nederlandse toeristische industrie miljoenen euro's aan campagnegelden bespaard. ‘Het is onbetaalbaar wat hij heeft gedaan. Normaal kost het jaren aan marktbewerking en promotie om zo'n enorme naamsbekendheid in een land te krijgen.’

Gezamenlijk met de Nederlandse ambassade in Seoul en bedrijven als KLM heeft TRN al in diverse grote Koreaanse kranten oranje-gekleurde advertenties geplaatst. Momenteel organiseert de overkoepelende organisatie speciale reizen naar Nederland voor Koreaanse journalisten en touroperators. Ook probeert TRN samen met de KNVB in september een jeugdteam van Koreaanse voetbaltalenten naar ons land te halen.

De promotie kost TRN enkele tienduizenden euro's. Hoeveel Zuid-Koreanen straks in Nederland jaarlijks begroet mogen worden, zegt de woordvoerder nog niet te kunnen inschatten. ‘Het voordeel is met deze mensen in ieder geval, dat zij net als Japanners altijd in grote groepen komen.’