Heineken breidt uit in Midden-Amerika

Heineken krijgt steviger voet aan de grond op de Midden-Amerikaanse biermarkt. Het heeft zich voor 229 miljoen dollar ingekocht in de biermarkten van Costa Rica en Nicaragua.

De brouwerij maakte maandagavond bekend een belang van 25 procent te hebben genomen in de Costaricaanse brouwer Florida Bebidas, een dochter van Florida Ice and Farm Company (FIFCO). Ook gaat Heineken via FIFCO deelnemen in de Nicaraguaanse brouwer Consorcio Cervecero Centroamericano (Coceca).

Heineken werkt al sinds 1986 samen met FIFCO dat de Costaricaanse markt van Heineken voorziet en sinds enige tijd ook de omringende landen. Heineken verwacht dat de huidige biermarkt van 1,3 miljoen hectoliter in Costa Rica nog groeit. Florida Bebidas heeft zo goed als de hele markt in handen met merken als Imperial, Pilsen en Rock Ice. Ook is het bedrijf marktleider in water in flessen en verovert terrein met vruchtendrankjes. De Nicaraguaanse biermarkt is de helft van die in het buurland. Maar ook hier zit groei in. Ook Coceca is onbetwist marktleider met merken als Victoria en Tona.