Iets meer zomergasten dit jaar in Nederland

De toeristische bedrijven in Nederland hebben deze zomer twee à drie procent meer gasten ontvangen dan een jaar eerder. De kleine groei in de maanden juli en augustus stemt de overkoepelende organisatie Toerisme Recreatie Nederland (TRN) tot tevredenheid, omdat de branche voor de zomer nog uitging van een stabilisatie van de markt.

De eerste resultaten van toeristische bedrijven in deze zomer werd donderdag 12 september bekendgemaakt door TRN in Rotterdam. ‘We waren uitgegaan van hetzelfde aantal als vorig jaar, aangezien het aantal vakantiegangers tijdens de zomer in ons land de laatste jaren schommelt rond de zes miljoen’, aldus een woordvoerder.

Het aantal Nederlanders dat in eigen land op zomervakantie ging, groeide met vier procent, het aantal buitenlandse bezoekers met twee procent. De verdeling buiten- en binnenlandse gasten is al jaren zestig en veertig procent van de in totaal zes miljoen vakantiegangers. De stijging van het aantal Nederlandse vakantiegangers komt volgens TRN mede door de huidige trend van 'liever iets dichter bij huis blijven'. ‘Dat houdt mogelijk verband met de situatie in de wereld na de aanslagen op 11 september, maar de zorgen over de economie spreken ook nadrukkelijk mee’, stelt de koepelorganisatie.

Onder de buitenlandse gasten bevonden zich deze zomer meer Engelsen en Belgen. Volgens TRN is Nederland voor de Britten aantrekkelijker geworden, doordat hun dure pond ons land relatief goedkoop maakt. Het aantal Japanse en Amerikaanse bezoekers daalde daarentegen met ongeveer vijftien procent. Bij de Duitse toeristen was er een stabilisatie te zien, terwijl een daling werd verwacht.

Campings en bungalowparken hebben vooral een positieve zomer achter de rug. Bij de attractieparken werd een kleine groei geconstateerd. De hotels zagen het gastenaantal echter dalen. De omzet van de toeristische en recreatieve bedrijven steeg in totaal zes à acht procent. Deze stijging is volgens TRN deels veroorzaakt door prijsverhogingen. De sector heeft goede verwachtingen voor het najaar. Vooral de hotels rekenen op een inhaaleffect, omdat veel Nederlanders na een buitenlandse zomervakantie in de herfstmaanden nog een korte trip in eigen land maken. De bungalowsector, musea en dagattracties denken daarvan eveneens profiteren.